Geweldig bericht van de rechtbank: “RBV is een adequate spreekbuis van de belanghebbenden”

ONZE BODEMPROCEDURE VS DE STAAT.

Op 15 november, om 10.00 uur kwam het prachtige nieuws binnen bij onze advocaten dat RBV ONTVANKELIJK IS VERKLAARD. En zo citeert de rechtbank verder : “Dat er gelet op het ideëel karakter van de vorderingen geen procedurele vervolgstappen nodig zijn, zodat de rechtbank kan overgaan tot de inhoudelijke behandeling van de zaak”.

Het bericht kon op geen beter moment komen. Een dag na het nieuws van Minister Harbers dat de krimp (voorlopig) niet doorgaat onder druk van Brussel en de VS. Een saillant moment, omdat RBV met dit geweldige bericht van de rechter, namens de omwonenden in de Schipholregio de Staat voor de rechter mag slepen vanwege jarenlange blootstelling aan veel te veel lawaai.

Eindelijk kan RBV, na drie jaar voorbereiding, doen waarvoor ze is opgericht: RBV wil dat burgers wettelijke en mensenrechtelijke waarborgen krijgen tegen de herrie en de vervuiling door het vele vliegverkeer van en naar Schiphol. RBV eist nadrukkelijk dus géén schadevergoeding, maar maatregelen.

De mondeling behandeling met de partijen (RBV versus De Staat) zal plaatsvinden op 30 januari 2024, om 9:30 uur.

 

Hieronder samengevat de overwegingen van RBV

Disproportioneel veel inwoners van Nederland ervaren ernstige hinder en slaapverstoring door het vliegverkeer van en naar Schiphol.

Ernstige hinder en ernstige slaapverstoring door vliegtuiggeluid leiden op hun
beurt tot andere gezondheidsproblemen. De Staat handelt onrechtmatig door haar ingezetenen bloot te stellen aan deze mate vangeluid en geluidhinder. Die blootstelling vormt een ongeoorloofde inbreuk op het recht op bescherming van de persoonlijke
levenssfeer.

De economische belangen die de Staat met het vele vliegverkeer op Schiphol zegt te willen dienen, wegen niet op tegen de ernst van de gevolgen voor een zeer grote groep van haar ingezetenen. Daar komt bij, dat ook andere belangen tot een beperking van
het vliegverkeer nopen en zo in elk geval de proportionaliteitsafweging anders doen uitvallen.

De gezondheidseffecten van de uitstoot van schadelijke stoffen, de externe veiligheid, de afnemende biodiversiteit als gevolg van stikstofuitstoot, de klimaat problematiek als gevolg van de CO2 en de wooncrisis zijn stuk voor stuk problemen
waarvan de omvang samenhangt met het vliegverkeer rond Schiphol, en waarvoor de Staat
de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt.

Het toegestane vliegverkeer is ook onrechtmatig in het licht van elk van deze belangen afzonderlijk, maar de aantasting van deze belangen draagt in elk geval bij aan de disproportionaliteit en dus onrechtmatigheid ten opzichte van degenen die (ernstige) hinder en (ernstige) slaapverstoring ervaren als gevolg van het vliegverkeer van en naar Schiphol.